Tuukka Saarimaa Helsinki Graduate School of Economicsin kaupunkitaloustieteen professoriksi

06.07.2018

Tuukka Saarimaa (KTT) aloittaa kaupunkitaloustieteen apulaisprofessorina 20.8.2018.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Tuukka Saarimaa on nimitetty kaupunkitaloustieteen apulaisprofessoriksi Helsinki Graduate School of Economicsiin. Saarimaa sijoittuu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun taloustieteen ja insinööritieteiden korkeakoulun rakennetun ympäristön laitoksille.

Saarimaan tutkimus VATT:ssa on keskittynyt asuntomarkkinoihin sekä paikalliseen julkistalouteen. Hänen viimeaikaisin tutkimuksensa on käsitellyt julkisesti tuettua asuntotuotantoa, kuntaliitoksia sekä kunnallispolitiikan vaikutuksia kuntien toimintaan.

”Tavoitteeni Helsinki GSE:ssä on kehittää ja lisätä kaupunkitaloustieteen koulutusta ja tutkimusta ja samalla tarjota tutkimukseen perustuvaa tietoa kaupunki- ja asuntopolitiikkaa koskevien päätösten pohjaksi”, Saarimaa kertoo.

Saarimaa väitteli kauppatieteen tohtoriksi Joensuun yliopistosta vuonna 2009. Hänen väitöskirjansa käsitteli omistusasumisen verokohtelua. Ennen VATT:iin siirtymistä Saarimaa työskenteli Itä-Suomen yliopistossa. Hän on myös toiminut vierailevana tutkijana Tuftsin yliopistossa sekä London School of Economicsissa.

Helsinki GSE:n kaupunkitaloustieteen professuurin ovat lahjoittaneet Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä Suomen Kuntaliiton Suomen Kuntasäätiö, Keva ja Kuntarahoitus.

Keväällä 2018 perustetun Helsinki GSE:n tehtävä on nostaa taloustieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen määrää ja laatua Suomessa sekä edistää taloustieteen ja muiden tieteiden yhteistyötä. Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Svenska handelshögskolanin yhteinen yksikkö.

Lisätietoja:
Tuukka Saarimaa